SCIOS is lid van de Vereniging van Schemabeheerders (VvS). SCIOS voldoet aan de eisen die de VvS stelt aan haar leden. VvS-leden moeten werken volgens de NTA 8813: Eisen aan ontwikkeling en beheer van schema's voor conformiteitsbeoordeling door onafhankelijke schemabeheerders. Daartoe wordt SCIOS elke twee jaar geaudit door een onafhankelijke auditor. |
![]() |
Heeft u desondanks een klacht over SCIOS als schemabeheerder, dan kan die via klachten@scios.nl worden ingediend.
Klachten moeten duidelijk zijn omschreven en van bewijs zijn voorzien. Een klacht moet de naam en contactgegevens van de indiender bevatten, waaronder het telefoonnummer en e-mailadres.
Binnen vijf werkdagen na ontvangst van de klacht wordt een ontvangstbevestiging gezonden. De klachtencommissie beoordeelt of de klacht ontvankelijk is. Wanneer dat niet zo is, wordt dat beargumenteerd teruggemeld.
Als de klacht ontvankelijk wordt verklaard, wordt deze in behandeling genomen. Uiterlijk vier weken na indiening wordt bericht over de status gezonden. Dat kan een oordeel zijn of een tussenbericht.
De klacht wordt behandeld door de klachtencommissie van SCIOS, onder voorzitterschap van de voorzitter van het College van Deskundigen. De leden van de klachtencommissie zijn door het bestuur van Stichting SCIOS benoemd. Leden van de commissie die betrokken zijn bij de klacht, onthouden zich van een oordeel.
Wanneer de klachtenprocedure geen oplossing voor de klacht oplevert, kan de escalatie via het bestuur van SCIOS plaatsvinden.
De klachtenprocedure kunt u hier downloaden.
Wanneer er klachten zijn over werkzaamheden die zijn uitgevoerd door een SCIOS-gecertificeerd bedrijf, dan moeten bij het gecertificeerde bedrijf worden ingediend. Een SCIOS-gecertificeerd bedrijf is verplicht een klachtenprocedure te hebben. Als de klachtenprocedure niet tot resultaat leidt, kan dat als geschil bij SCIOS worden gemeld via klachten@scios.nl. SCIOS laat het geschil wanneer nodig onderzoeken door de certificatie-instelling van het gecertificeerde bedrijf.
Klachten over een certificatie-instelling moeten bij de certificatie-instelling worden ingediend. Certificatie-instellingen moeten een klachtenprocedure hebben. Wanneer een klacht niet goed wordt opgepakt, bestaat de mogelijkheid met SCIOS hierover ruggespraak te houden via klachten@scios.nl. Een escalatiemogelijkheid is beschikbaar via de Raad voor Accreditatie (RvA). Voordat een klacht over een certificatie-instelling bij de RvA ingediend kan worden, moet eerst de klachtenprocedure bij de certificatie-instelling zijn doorlopen. Beleidsregel BR002 van de RvA is van toepassing.
Klachten over een examenbureau moeten in eerste instantie bij het examenbureau worden ingediend. Examenbureaus hebben een klachtenprocedure. Wanneer de klachtenprocedure geen oplossing voor het geschil biedt, kan het bij SCIOS worden ingediend via klachten@scios.nl. De voorwaarde is dat de klachtenprocedure bij het examenbureau is doorlopen. Het oordeel van SCIOS is bindend.
De geschillenprocedure kunt u hier downloaden.
Stichting SCIOS Postbus 298 Tel: 088-7762800 Secretariaat: 08.30-17.00 uur Kamer van Koophandel: 27172638 |